Grove müslirundstykker

Disse med brunost og syltetøy ble lunsjen min i går, og det var såå godt. Altså - damn, jeg begynner å komme meg på bakefronten altså. Veldig gøy! Spiste noe liknende på kafé en gang, og fant ut at jeg måtte prøve å lage dem selv. Har virkelig fått sansen for hjemmelaget. Er så fint å vite eksakt hva man får i seg! Disse er veldig sunne, og kjempeenkle å lage. Oppskriften er funnet på dinmat.no, men jeg har endret litt på den. Lykke til, sweethearts ♥ Og bon appétit!

Ingredienser til 25 stk
4 dl skummet melk, 5 dl vann, 2 ss rapsolje, 50 g fersk gjær, 1 ts salt, 350 g hvetemel, 350 g sammalt hvete grov, 3 dl lettkokte havregryn, 200 g sammalt rug grov, 100 g solsikkekjerner, 150 g hasselnøtter, 50 g tørkede aprikoser, 150 g rosiner

Fremgangsmåte
1. Rør ut gjæren i lunkent vann og melk, 37 °C hvis du bruker fersk gjær og 40 °C hvis du bruker tørrgjær. Hvis du bruker tørrgjær blandes gjæren sammen med det tørre.
2. Kutt frukt og nøtter i biter. 
3. Bland alt det tørre, også nøtter, frø og tørket frukt. Tilsett oljen i melkeblandingen og hell over det tørre. Bland sammen, gjerne med kjøkkenmaskin. Deigen skal være litt klissete.
4. Dekk til med plast og deigen heve på et lunt sted i ca. 30 min.
5. Del deigen i like store emner og rull rundstykker - eller form dem i hendene. Siden det er så mye nøtter, frø og tørket frukt i deigen blir ikke rundstykkene helt runne, de skal være litt knudrete.
6. Legg rundstykkene på en stekeplate dekket med bakepapir. Dekk til med et kjøkkenhåndkle og la rundstykkene heve et lunt sted i ca. 45 min. Sett stekeovn på 225 °C.
7. Stek rundstykkene midt i ovnen ved ca. 225 °C til de er blitt litt gylne på toppen, ca. 20 min. Steketiden avhenger litt fra ovn til ovn. Avkjøl på rist.

Smoothie: kiwi, banan og ingefær

3 kiwi - 1 banan (helst frossen) - ½ cm fersk ingefær - 4 ss havregryn - 6 isbiter - 2 dl melk - 250 g yoghurt naturell

Åå, jeg laget den deiligste smoothien i dag formiddag! Har blitt litt lei av de vanlige med jordbær/skogsbær, men denne ble utrolig god. Veldig frisk, og gud så mett jeg ble! Neste gang tenker jeg å prøve meg på en variant med mango eller papaya.. Det må jo bli minst like bra! Del gjerne oppskrifter med meg om dere har noen gode ♡

Frokost ala Mariken

Mm, lapper med store blåbær. Ha en fin søndag!

hits